Podsumowanie czasów ciągłych w języku angielskim - present continuous, future continuous i past continuous
Podsumowanie czasów ciągłych w języku angielskim - notatka z lekcji:
Spójrz na tabelkę z wszystkimi czasami:

Podsumowanie czasów ciągłych w języku angielskim
- Present continuous (teraźniejszy prosty)
- Future continuous (przyszły prosty)
- Past continuous (przeszły prosty)
Wstęp
Zmień swój sposób myślenia
Ucząc się angielskiego będziesz musiał do pewnego stopnia zmienić swój sposób myślenia. Będziesz musiał, mówiąc po angielsku, myśleć w takich ramach czasowych i w takich kategoriach jak angielscy native speakerzy, tak jak oni rozumieją rzeczywistość.
Język to nie matematyka
Owszem, istnieją pewne zasady i ogólne wzorce postępowania, ale nie oznacza to, że powinineś ślepo za nimi podążać. Podążaj za zasadami gramatycznymi na sprawdzianach i egzaminach, ale w realnym życiu przyjmij następujący sposób myślenia: sam zweryfikuję wszystkie reguły w prawdziwym angielskim.
1. Present continuous – czas teraźniejszy ciągły
Kiedy użyć present continuous?
Użyj go, gdy chcesz powiedzieć, że coś dzieje się tu i teraz.
Jak stworzyć konstrukcję present continuous?
- Podmiot (osoba, zwierzę lub cokolwiek innego) + to be (am, is, are) + czasownik + ing
Przykłady
- I am writing – piszę (w tym momencie)
- She’s sleeping – ona śpi
- We are doing it – robimy to
- The cat is eating – kot je
- The beer is pouring – piwo się leje
- They’re singing – oni śpiewają
- He is fighting – on walczy
- I’m trying – próbuję
Pytania
Zamień miejscami podmiot i ‘to be’ i uzyskasz pytanie:
- A: Is she drinking coke? – czy ona pije colę (w tym momencie)?
- B: Yes, she is/No, she isn’t
- A: Are they driving now? – czy oni jadą teraz samochodem?
- B: Yes, they are/No, they’re not
- A: Am I writing? – czy piszę?
- A: Yes, I am/ No, I’m not
Przeczenia
Dodaj ‘not’ do ‘to be’ i stworzysz przeczenie:
- She’s not causing troubles – ona nie sprawia problemów
- We aren’t playing – nie gramy
- I’m not cheating – nie oszukuję
Głębsza analiza
Dla uczniów na wyższym poziomie – użyj present continuous, gdy mówisz o zamierzeniach/planach:
- I’m seeing my father next Tuesday – widzę się z ojcem w przyszły wtorek
- He’s not going to Spain next month – on nie jedzie do Hiszpanii w przyszłym miesiącu
- We’re meeting tonight – spotykamy się dziś w nocy
Future continuous - czas przyszły ciągły
Kiedy użyć future continuous?
Użyj tej konstrukcji gramatycznej gdy chcesz powiedzieć, że coś będzie ciągnęło się przez jakiś czas w przeszłości.
Jak stworzyć czas future continuous?
- Podmiot + will + be + czasownik + ing
Przykłady
- I will be playing football tomorrow at 6 – będę grał w piłkę jutro o 6
- I will be playing football tomorrow from 5 ‘till 7 – będę grał w piłkę jutro od 5 do 7
- She will be practicing at 6 – ona będzie ćwiczyć o 6
- We’ll be working from 8 to 5 – będziemy pracować od 8 do 5
- They’ll be partying hard at that time – oni będą ostro imprezować w tym czasie
- From 3 to 7 I’ll be making a video – będę robić filmik od 3 do 7
Pytania
Zamień miejscami ‘will’ i ‘be’ i w ten sposób uzyskasz pytanie:
- A: Will she be playing violin during the concert? – czy ona będzie grała na skrzypcach podczas koncertu?
- B: Yes, she will/No, she won’t
- A: Will they be playing for 2 hours? – czy będą grali przez dwie godziny?
- B: Yes, they will/No, they won’t
- A: Will the dog be running for a whole day? – czy pies będzie biegał cały dzień?
- B: Yes, it will/No, it won’t
Przeczenia
Dodaj ‘not’ do ‘will’ i uzyskasz przeczenie:
- He won’t be training at 7:30 – on nie będzie trenował o 7:30
- I won’t be exercising from 7 to 9 – nie będę ćwiczył od 7 do 9
- I won’t be doing this – nie będę tego robił
3. Past continuous – czas przeszły ciągły
Kiedy użyć past continuous?
Użyj czasu przeszłego ciągłego gdy chcesz powiedzieć o czymś, co działo się przez jakiś czas w przeszłości.
Jak stworzyć konstrukcję past continuous?
- Podmiot + was/were + czasownik + ing
Przykłady:
- I was reading a book at 10 – czytałem książkę o 10
- I was reading from 10 to 12 – czytałem od 10 do 12
- You were playing tennis – grałeś w tenisa
- We were working at 6 – pracowaliśmy o 6
- She was sleeping from 5 to 6 – ona spała od 5 do 6
- That frog was ribbitting all night long! – ta żaba rechotała całą noc!
Pytania
Pytanie uzyskasz zamieniając miejscami podmiot i ‘to be’:
- A: Was I doing it? – czy robiłem to?
- B: Yes, I was/No, I wasn’t
- A: Was it making a sound? – czy to wydawało z siebie dźwięk?
- B: Yes, it was/No, it wasn’t
- A: Were we winning? – czy wygrywaliśmy?
- B: Yes, we were/No, we weren’t
Przeczenia
Dodaj ‘not’ do ‘to be’ żeby stworzyć przeczenie:
- I wasn’t shouting – nie krzyczałem
- He wasn’t learning – on się nie uczył
- They weren’t playing PS4 – oni nie grali w PS4